Daar zat ik dan weer...

Bam! Daar zat ik dan weer... opnieuw depressief. Ik heb tijdens mijn leven al meerdere depressieve periodes doorgemaakt, maar vanaf 5 jaar geleden ging het opeens beter en voelde ik me zelfs beter dan ooit. Ik had dus ook niet gedacht dat ik weer terug zou vallen, maar het gebeurde toch. En het leek wel alsof het gebeurde van het ene op het andere moment.

Begin dit jaar waren er verschillende gebeurtenissen die ik als stressvol ervoer en daardoor raakte ik helemaal uit balans. Het begon met een aantal bijna-psychotische symptomen. Ik was bang om te gaan slapen omdat ik dacht dat er dan iets vreselijks zou gebeuren met mij of mijn gezin en zo had ik nog wat andere irreële gedachten. Het spoedteam van GGZ is toen bij mij thuis geweest en ik heb toen medicijnen voorgeschreven gekregen.

Daarna heb ik een aantal weken bij de dagbehandeling doorgebracht, wat ik heel fijn vond. Het voelde alsof ik in een warm bad terecht kwam. Ik vond het vooral heel fijn om contact met lotgenoten te hebben en een heel team aan professionals om me heen te voelen die je ondersteunen. Toen ik de dagbehandeling afbouwde, viel ik vrijwel meteen in een heel diep zwart gat. Bam! Ik zat opeens in een diepe depressie. 

De eerste weken probeerde ik er toch zoveel mogelijk zelf uit te komen en dingen uit te proberen als mindfulness en extra vitaminen slikken, maar dit hielp onvoldoende. Dus toch maar weer ondersteuning van een psycholoog gevraagd en uiteindelijk ook nog antidepressiva. De medicatie slaat wel aan, maar dat betekent niet dat het helemaal over is merk ik. Ik moet zelf ook nog behoorlijk aan de slag met mijn sombere gevoelens en plotselinge paniekaanvallen die ik ook heb.

Ik heb geen idee hoe dit verder gaat en hoe lang het gaat duren, wat ik heel vervelend vind als controlfreak. Vanmiddag begin in met een nieuwe therapie in groepsvorm, dus ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Het lijkt me in ieder geval wel fijn om weer contact te hebben met lotgenoten. Via deze blog zal ik regelmatig schrijven over mijn belevenissen.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Een roerig jaar

Diagnose

Controle