Een roerig jaar

2016 is bijna afgelopen en als ik terugkijk was dit me het jaar wel! Ik ben al vanaf februari bezig met mijn mentale toestand. Het begon ermee dat ik me angstig voelde en helemaal niet meer kon slapen. Daar kreeg ik toen antipsychotica voor die vrijwel meteen werkten. Wat een opluchting! Na een paar maanden werd ik helaas ook nog depressief zoals ik al eerder schreef hier. Daarvoor kreeg ik vanaf augustus antidepressiva. Dat kon er ook nog wel bij! Pas sinds eind oktober/begin november ging het eindelijk echt beter. Wat was ik blij dat ik me weer 'normaal' voelde.

Mijn begeleider vond het toen tijd voor de volgende stap: afbouwen met de antipsychotica. Ik begon met goede moed aan het afbouwschema, maar merkte al snel dat de depressieve klachten weer terugkwamen en later ook het angstig zijn. Volgens mijn begeleider waren dat allemaal onttrekkingsverschijnselen en zou het binnen 6 weken beter moeten zijn, maar het ging steeds weer slechter. Ik begon ook weer slecht te slapen en samen met de spanning en depressie overdag was het echt niet te doen.

Dus vorige week toch maar weer begonnen met de antipsychotica. Wel een tegenvaller, maar ik voel me na een paar dagen alweer een stuk beter. Ik had ook geen zin om als een zombie de kerst door te moeten. Het was mijn eigen beslissing om weer te beginnen en ik denk er zelf aan om pas weer in de lente te gaan proberen om af te bouwen. Dan wil ik ook nog langzamer afbouwen dan ik nu heb gedaan. Hopelijk gaat het dan wel goed.

Tijdens dit jaar heb ik heel veel nagedacht over wat ik nou eigenlijk wil met mijn leven en ik ben er dit jaar wel achter gekomen dat ik graag wat meer contacten zou willen hebben. Als thuisblijfmoeder ben ik overdag veel alleen en dat kan best wel eens eenzaam zijn. Daarom ben ik voorzichtig aan het kijken of ik misschien ergens vrijwilligerswerk kan gaan doen. Iets wat een vast punt in mijn week zal zijn en iets wat niet te moeilijk en met weinig druk erachter zal zijn. Ik heb al een aantal opties gezien. Dus dat is mijn goede voornemen voor 2017: wat vaker het huis uit gaan en iets doen waar ik voldoening uit kan halen. Ik ben benieuwd wat dat zal opleveren. Wordt vervolgd...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Diagnose

Controle

Werk